Czy klient ma prawo zażądać informacji o wysokości wynagrodzenia agenta?

Tym razem sytuacja opisana przez naszego dystrybutora z rzeszowskiego oddziału:

(…) wczoraj osoba zawierająca ubezpieczenie zażądała, abym powiedział jej ile ja na tym ubezpieczeniu zarobię. Jakoś z tego wybrnąłem, posługując się materiałami Alwisa. Dziękuję.

Wiele osób – także z kręgów ubezpieczeń – błędnie interpretuje zapisy ustawy o dystrybucji ubezpieczeń (IDD), że klient ma prawo dowiedzieć się wszystkiego nie tylko o produktach, ale także “ile na nim zarobi agent/OFWCA”. Taki obowiązek nie wynika z ustawy o dystrybucji, bo dystrybutor ubezpieczenia ma obowiązek podać “charakter otrzymywanego wynagrodzenia” a nie konkretną wysokość uzyskiwanego wynagrodzenia. Ten zapis “charakter ubezpieczenia” nie można w żadnym przypadku interpretować jako konkretną “wysokość wynagrodzenia”.

I słusznie nasza OFWCA okazała klientowi dokument przygotowany przez Alwisa, w którym “charakter jego wynagrodzenia” jest dokładnie wyjaśniony. Czyli przygotowaną i zalecaną “teczkę IDD” należy posiadać i zawsze okazywać Klientowi, kiedy tego zażąda lub pyta konkretnie o określone problemy. Na tym polega obowiązek informacyjny dystrybutora ubezpieczeń.

Udostępnij artykuł

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *