IDD a materiały reklamowe TU w biurze

accounting-achievement-aerial-1043506

Zakończyliśmy spotkania z OFWCA we wszystkich Oddziałach i Przedstawicielstwach Alwisa. Poświęcone one były praktycznym aspektom wdrożenia w Agencji przepisów ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Wcześniej wszystkie OFWCA otrzymały pełne komplety niezbędnych dokumentów, wzorów druków oraz procedury. Stąd spotkania nie miały charakteru “wykładu” tylko poświęcone były dyskusji oraz odpowiedziom na zadawane pytania, których było dużo. Ze względu na ich wagę w kolejnych informacjach “Na gorąco” będę udzielał na nie odpowiedzi, ponieważ mogą zainteresować inne osoby.

Dziś problem niby błahy, ale ważny. Jak w świetle IDD traktować wieszanie w Biurach Ubezpieczeń plakatów różnych ZU, wystawianie ulotek, prezentowanie logotypów wybranych ZU? Mamy kilka ZU w naszym portfelu, czy prezentując tylko wybrane, nie sugerujemy naszym klientom kogo powinni wybrać (oddział radomski)?

W biurach dystrybutorów wyłącznych sprawa jest prosta. Prezentują tylko swój zakład. W multiagencjach i ich OFWCA sprawa jest bardziej złożona, ponieważ każda OFWCA posiada co najmniej kilka ZU i w każdym może zaoferować klientowi ubezpieczenie. Czy wywieszenie reklamy lub informacji w biurze, wyłożenie ulotek nie będzie z góry sugerowało, że klient ma wybrać ubezpieczenie w tym ZU, lub dystrybutor ten zakład preferuje? Moim zdaniem nie. Wszystko tkwi w dobrej realizacji obowiązków agenta określonych w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń.

Przepisy ustawy jasno określają, że dystrybutor ma klientowi – osobie poszukującej ochrony ubezpieczeniowej – zaproponować najlepsze ubezpieczenie, spośród tych, które posiada w swoim portfelu, na podstawie wszechstronnego rozpoznania jego potrzeb. Jeśli nie posiada ubezpieczenia odpowiadającego potrzebom klienta, nie może zaspokoić jego potrzeb poprzez wystawienie np. dwóch polis w różnych ZU powinien jasno poinformować klienta i odstąpić od zawarcia ubezpieczenia lub za jego wiedzą i zgodą zawrzeć ubezpieczenie. Tylko potrzeby klienta i ich pełne, rzetelne, obiektywne rozpoznanie powinny stanowić podstawę do zaprezentowania klientowi rekomendacji ubezpieczenia.

Wywieszone plakaty, wyłożone ulotki lub inne materiały danego ZU w biurze nie są tutaj przeszkodą. Decydująca jest rekomendacja dystrybutora na podstawie której klient wybrał ubezpieczenie. Nawet tego ZU, który w formie plakatów i ulotek jest prezentowany w biurze. Pod warunkiem, że na przedstawioną rekomendację ochrony ubezpieczeniowej nie mają wpływu inne czynniki tego ZU: dodatkowe prowizje, bonusy, kontrakty, udziały w konkursach i wycieczkach itd.- to dystrybutor musi udowodnić w razie reklamacji, skargi klienta czy postępowania sądowego. A jedynym jego dowodem będzie dobrze zrobione rozeznanie potrzeb udokumentowane w “Agencyjnym Arkuszu Rozpoznania Potrzeb”. Wzory takich arkuszy – do różnych ubezpieczeń – otrzymaliście z Alwis&Secura.

Na marginesie tej sprawy to przypominam, że: prezentowane plakaty i materiały w biurze muszą być zawsze aktualne, schludne, czyste, estetycznie prezentowane. W praktyce jest z tym różnie np. dowieszamy nowe plakaty, wystawiamy nowe materiały informacyjne do już istniejących bez żadnego zastanowienia. Powstaje swoista “kakofonia” często zakurzonych materiałów wprowadzająca klienta raczej w błąd niż prezentująca rzetelną obiektywną informację. Nie ulegajcie, kiedy każdy Menedżer ZU zechce u Was prezentować materiały swojego ZU. To Wy jako gospodarz biura, popatrzcie na to z punktu widzenia estetyki i całości wystroju biura.

 

Udostępnij artykuł

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *